דלקת עיניים אלרגית

דלקת עיניים אלרגית- רקע כללי:

דלקת עיניים אלרגית שכיחה בקרב ילדים. דלקות מסוג זה מופיעות לראשונה בסביבות גילאי 3-4 ולרוב חולפות בגילאי הבגרות. דלקת עיניים שמקורה באלרגיה מאופיינת ע”י תקופות של התלקחויות חוזרות ונשנות, בעיקר סביב עונות המעבר. בתקופות בהן הדלקת פעילה ילדים מדווחים על תחושת צריבה, יובש ניכר, דמעת, סינוור, הפרשות ואודם בעיניים. כ-60% מהילדים סובלים מהתלקחויות חוזרות ונשנות, כאשר ב-16% מהמקרים הדלקת העונתית תהפוך לכרונית. נמצא שגודל הפפילות בלחמית (ראה תמונה למטה) העליונה הינו פקטור מנבא לגבי אופי ומשך הדלקת: ככל שהפפילות גדולות יותר כך הסיכוי לדלקת עיניים קשה יותר גבוה יותר. דלקת עיניים כרונית שמקורה באלרגיה עלולה לגרום ליובש בקרנית, אשר בהמשך יכולה להתפתח לכיב בקרנית. התפתחות כיבים עלולה בהמשך לגרום לפגיעה קבועה בחדות הראיה.

צורות ביטוי של דלקת עיניים אלרגית:

פפילות1

פפילות ענק בלחמית העליונה

מצבורים-של-תאי-דלקת

מצבורים של תאי דלקת ואודם בלחמית

דלקת-כרונית-המאופיינת-על-ידי-כיב-בקרנית1

דלקת כרונית המאופיינת על ידי כיב בקרנית

דרכי אבחון:

הסימנים הקליניים האופיינים הופכים את האבחון לפשוט יחסית לרופא העיניים.

דרכי טיפול:

הטיפול מקל על הסימפטומים של דלקת עיניים אלרגית וכולל שימוש בטיפות עיניים אנטי אלרגיות (כגון כרומופטיק, אופטילסט ואלומאיד), בשילוב עם טיפות סטרואידים אשר הינן הטיפול היעיל ביותר לדלקת. לציין כי יש להגביל בזמן את השימוש בטיפות סטרואידים, כיוון ששימוש ארוך טווח מעלה ב-2% את השכיחות להתפתחות לחץ תוך עיני משני, וכן עכירות בעדשה (קטרקט).

עם ייצוב השלב החריף של דלקת העיניים ניתן להסתפק במתן טיפות אנטי אלרגיות.

קיימים סוגים נוספים של טיפות לשימוש במקרים שלא מגיבים לטיפול הקונבנציונאלי, כגון טיפות ציקלוספורין, טיפות פרוביוטיות ומשחת פרוטופטיק.

סיכום:

אחוזים גבוהים של המטופלים סובלים מסימני דלקת עיניים אלרגית במשך שנים ארוכות, דבר שעלול להביא לתסכול רב בקרב ההורים והילד. חשוב להדגיש בפני ההורים את  המהלך הממושך של דלקת עיניים שמקורה באלרגיה ואת החשיבות הרבה בהתמדה בטיפול השמרני. הבנת המעגליות של התקפי הדלקת תעזור להפחית את הפסקות הטיפולים ואת הנסיונות בטיפולים אלטרנטיביים אשר עלולים להביא להחמרה בדלקת. כיום ידוע שהטיפול בטיפות סטרואידים הינו הטיפול היעיל ביותר אך השימוש בו צריך להיות מוגבל עקב החשש לעליית לחץ תוך עיני והתפתחות קטרקט.